Lista projektów zgłoszonych w ramach Budżetu obywatelskiego PG na rok 2026
projekty studenckie
Dostęp do ciepłej, wrzącej wody do picia
Status:
Niedopuszczony do głosowania
Cele Zrównoważonego Rozwoju, które spełnia zgłaszany projekt
- Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
- Cel 6: Zapewnić wszystkim ludziom dostęp do wody i warunków sanitarnych poprzez zrównoważoną gospodarkę zasobami wodnymi
Wpisuje się w Strategię wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 2024-2030
Urządzenie z wrzącą wodą na pewno by się przydało studentom, jeżeli ktoś chciałby sobie zaparzyć herbatę. Niektóre osoby nie mogę pić wody w temperaturze pokojowej(bo inaczej są przeziębieni), dlatego takie właśnie połączenie normalnej wody z kranu oraz wrzątku sprawdziło by się idealnie. A jest powszechnie wiadome, że warto być dobrze nawodnionym, jeżeli w przebywa się wiele godzin na uczelni. Może to być np. kilka urządzeń na kampusie zawierających wrzącą wodę oraz zimną lub mogą być porozmieszcane czajniki elektryczne.
Komentarz komisji
1. względy bezpieczeństwa – na terenie kampusu znajdują się bary, gdzie można wypić gorące napoje
2. projekt generuje dodatkowe koszty eksploatacji
Zakup mikrofalówki oraz czajnika dla Nano A
Status:
Niedopuszczony do głosowania
Koszt projektu:
300(mikrofalówka)+150(czajnik)= 450zł zł
Cele Zrównoważonego Rozwoju, które spełnia zgłaszany projekt
- Cel 2: Wyeliminować głód, osiągnąć bezpieczeństwo żywnościowe i lepsze odżywianie oraz promować zrównoważone rolnictwo
- Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
- Cel 7: Zapewnić wszystkim dostęp do źródeł stabilnej, zrównoważonej i nowoczesnej energii po przystępnej cenie
- Cel 12: Zapewnić wzorce zrównoważonej konsumpcji i produkcji
Wpisuje się w Strategię wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 2024-2030
Uważam, że bardzo potrzebną inwestycją byłby zakup mikrofalówki oraz czajnika.
Szczególnie dla studentów, którzy spędzają cały dzień poza domem, bardzo utrudnione jest spełnienie podstawowych zasad żywienia. Niezbędne jest do tego zjedzenie conajmniej jednego, ciepłego posiłku dziennie co bywa niemożliwe przy takim trybie życia.
Zjedzenie ciepłego posiłku usprawni ogólne samopoczucie i wydajność studentów.
Kupno jedzenia ,,na mieście,, bywa miesięcznie znacznym kosztem dla studenta.
Dzięki zakupie czajnika oraz mikrofali i umieszczenie ich w budynku Nano A, blisko Gmachu Głównego i centralnej części kampusu bardzo dużo osób może z nich skorzystać, w przeciwieństwie do tych urządzeń znajdujących się w budynku WZiE, który jest po drugiej stronie od głównych budynków.
Komentarz komisji
W projekcie nie wskazano lokalizacji. Jesli miałoby się umieścić w przestrzeni ogólnodostepnej w/w urządzenia to konieczne są do tego odpowiednie meble. Przestrzenie ogolnodostępne w CNA odwiedzane są również przez osoby nieletnie i dzieci. Konieczne byłoby odpowiednie zabezpieczenie czajnika aby zminimalizować np.ryzyko poparzeń przez dzieci.
Realizacja projektu generuje koszty wykraczające poza okres BO 2026.
Schodki PG- Strefa Studencka przy Kwadratowej
Status:
Niedopuszczony do głosowania
Koszt projektu:
Ogrodzenie (przeniesienie, uzupełnienie, montaż)- 60 000 zł Drewniane schody-trybuny wraz z projektem i wykonanie- 120 000 zł zł
Cele Zrównoważonego Rozwoju, które spełnia zgłaszany projekt
- Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
- Cel 9: Budować stabilną infrastrukturę, promować zrównoważone uprzemysłowienie oraz wspierać innowacyjność
Wpisuje się w Strategię wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 2024-2030
Uzasadnienie: Projekt wpisuje się w obszar 6: „Przyjazny kampus dla ludzi i środowiska” Strategii wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju i Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na lata 2024–2030.
Realizacja strefy studenckiej wspiera cel strategiczny „Utworzenie stref relaksu zewnętrznych i wewnętrznych” oraz „Stworzenie kampusu przyjaznego dla ludzi i środowiska”, poprawiając komfort studiowania i pracy oraz zwiększając atrakcyjność kampusu jako przestrzeni wspólnej.
Projekt zakłada utworzenie strefy studenckiej przy Klubie Kwadratowa – przestrzeni otwartej i przyjaznej dla społeczności akademickiej. Nowa infrastruktura umożliwi organizację wydarzeń takich jak kino pod chmurką, mini koncerty, warsztaty, spotkania integracyjne czy projekty kulturalne i edukacyjne. W ciągu dnia przestrzeń pełniłaby funkcję miejsca relaksu, nauki i integracji, natomiast podczas imprez – zostałaby naturalnym przedłużeniem strefy zewnętrznej klubu.
Realizacja projektu odpowiada na potrzebę zwiększenia liczby przestrzeni wspólnych na kampusie Politechniki Gdańskiej, w których studenci mogą odpocząć, uczyć się lub realizować inicjatywy społeczne i artystyczne.
Projekt przewiduje:
-przeniesienie i uzupełnienie istniejących ogrodzeń,
-wykonanie projektu oraz realizację drewnianych schodów-trybun,
-dostosowanie koncepcji do istniejącej infrastruktury i zieleni, z zachowaniem jak największej powierzchni biologicznie czynnej.
Realizacja inwestycji zwiększy komfort życia akademickiego, wzmocni integrację między studentami, doktorantami i pracownikami oraz uatrakcyjni przestrzeń kampusu PG, czyniąc ją bardziej przyjazną, nowoczesną i funkcjonalną. Ze strefy korzystać będą zarówno studenci, pracownicy, jak i uczestnicy wydarzeń organizowanych przez SSPG oraz organizacje uczelniane.
Komentarz komisji
projekt obejmuje działania leżące w zakresie działalności gestora budynku
Tytuł: Zrównoważona strefa “Pit stop” na korytarzu budynku nr 42
Status:
Dopuszczony do głosowania
Cele Zrównoważonego Rozwoju, które spełnia zgłaszany projekt
- Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
Wpisuje się w Strategię wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 2024-2030
Uzasadnienie: Projekt realizuje cele zdefiniowane w obszarze 3 (równość i różnorodność): Opracowanie i wdrożenie działań, których efektem będzie uczynienie PG Uczelnią jeszcze bardziej dostępną oraz przyjazną neuroróżnorodności.
Doposażenie przestrzeni studenckich na Wydziałach PG w meble akustyczne przeznaczone dla osób ze specjalnymi potrzebami, w tym dla osób z cechami neuroatypowości.
Projekt realizuje także cele zdefiniowane w obszarze 6 (przyjazny kampus dla ludzi i środowiska): Utworzenie stref relaksu zewnętrznych i wewnętrznych.
Wyciszona i ergonomiczna strefa “Pit stop” - krótkiego odpoczynku, w postaci wygodnych kanap akustycznych ze stołem, usytuowanych na korytarzu, pozwoli na chwilę skupienia i nadrobienia zaległości podczas codziennych przerw między wykładami i zajęciami.
Projekt przewiduje zakup i ustawienie 4 kompletów mebli akustycznych z odpowiednimi atestami w przestrzeni wspólnej - na korytarzu 2. piętra w budynku 42. Kanapy z wysokim tapicerowanym oparciem stworzą miejsce sprzyjające ciszy, odpoczynkowi i pracy, jednocześnie poprawiając komfort akustyczny otoczenia. Takie meble stworzą przestrzeń sprzyjającą wyciszeniu, odpowiadającą na potrzeby osób z neuroatypowością.
Uzasadnienie: Obecnie korytarze są nieprzystosowane do odpoczynku między zajęciami, ponieważ wyposażone są jedynie w niewielką ilość drewnianych ławek bez oparć. Studenci oraz uczestnicy uczelnianych wydarzeń nie mają wygodnych miejsc do odpoczynku. Wprowadzenie funkcjonalnych kanap poprawi jakość życia społeczności akademickiej, wspierając dobrostan studentów, doktorantów i pracowników oraz tworzenie przyjaznej, zrównoważonej przestrzeni.
W budynku realizowane są zajęcia dla studentów wielu wydziałów i spotkania organizacji z całej uczelni. Budynek jest również miejscem wielu konferencji i wydarzeń, w których uczestniczą goście z instytucji zewnętrznych, co uzasadnia potrzebę zakupu uniwersalnego wyposażenia meblowego. Projekt sprzyja także integracji i budowaniu kultury dbania o przestrzenie wspólne.
Projekt został uzgodniony z gestorem budynku.
Drukarka wielofunkcyjna laserowa A3/A4 do użytku dla studentów Wydziału Architektury PG
Status:
Niedopuszczony do głosowania
Cele Zrównoważonego Rozwoju, które spełnia zgłaszany projekt
- Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
- Cel 9: Budować stabilną infrastrukturę, promować zrównoważone uprzemysłowienie oraz wspierać innowacyjność
Wpisuje się w Strategię wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 2024-2030
Uzasadnienie: Projekt postawienia drukarki wielofunkcyjnej laserowej A3/A4 wpisuje się w Strategię PG, ponieważ wzmacnia Odpowiedzialność i Wartości, dostarczając studentom niezbędnego narzędzia pracy i wspierając równość szans w dostępie do infrastruktury. Jednocześnie stanowi on bezpośrednią realizację celu Zaangażowanej Społeczności PG jako oddolny pomysł zgłoszony przez studentów, co zwiększa ich partycypację i zaangażowanie w życie Uczelni. Co najważniejsze, projekt bezpośrednio podnosi jakość i efektywność Kształcenia, umożliwiając studentom sprawną realizację specjalistycznych, wielkoformatowych prac kluczowych dla ich edukacji.
Projekt ma na celu postawienie nowoczesnej, laserowej drukarki wielofunkcyjnej A3/A4 z funkcją kolorowego druku i skanowania w dostępnej lokalizacji na Wydziale Architektury. Jego realizacja jest pilnie potrzebna, aby zapewnić studentom Architektury oraz Gospodarki Przestrzennej wysokiej jakości narzędzie niezbędne do efektywnej pracy. Obecnie studenci mają utrudniony dostęp do urządzeń umożliwiających wielkoformatowy (A3) i kolorowy druk plansz, rysunków technicznych i prac graficznych, które są kluczowe w ich procesie kształcenia. Projekt podniesie standard warunków nauki, oszczędzając czas i koszty studentów, którzy nie będą musieli korzystać z drogich, zewnętrznych usług. Z jego realizacji skorzystają wszyscy studenci Wydziału Architektury oraz Politechniki Gdańskiej.
Komentarz komisji
realizacja projektu generuje koszty wykraczające poza okres BO 2026
Rewitalizacja i doposażenie sali imprez DS5
Status:
Dopuszczony do głosowania
Cele Zrównoważonego Rozwoju, które spełnia zgłaszany projekt
- Cel 1: Wyeliminować ubóstwo we wszystkich jego formach na całym świecie
- Cel 9: Budować stabilną infrastrukturę, promować zrównoważone uprzemysłowienie oraz wspierać innowacyjność
- Cel 10: Zmniejszyć nierówności w krajach i między krajami
- Cel 11: Uczynić miasta i osiedla ludzkie bezpiecznymi, stabilnymi, zrównoważonymi oraz sprzyjającymi włączeniu społecznemu
Wpisuje się w Strategię wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 2024-2030
Uzasadnienie: Celem projektu jest stworzenie miejsca wyposażonego w stabilną, mogącą służyć przez wiele lat - infrastrukturę (cel 9). Infrastrukturę, która poprawi komfort z użytkowania przestrzeni, a także - w znaczący sposób polepszy bezpieczeństwo użytkowników (cel 11)- tablice korkowe zapobiegające uszkodzeniu ścian, panele dźwiękochłonne, nowe oświetlenie, zamiast niszczejących, bujających się lamp LED. Obecne warunki w długiej perspektywie czasowej mogą oddziaływać na zdrowie oraz komfort użytkowników - jasne, jarzeniowe oświetlenie mogące wpływać negatywnie na wzrok, powstający hałas mogący naruszać spokój pozostałych mieszkańców, bujające się lampy, zwisające kable, zniszczony stół do bilarda. W kontraście do obecnego stanu - po realizacji projektu - znaczącej poprawie ulegnie inkluzyjność (cel 11) sali - zwiększy się grono uczestników, włączonych w jej użytkowanie, dzięki wzrostowi ilości możliwości - możliwości, które to miejsce będzie docelowo oferować. Stanie się więc przestrzenią zrównoważona dla użytkowników, w której swój przysłowiowy kącik znajdą imprezowicze, miłośnicy filmu, sportu, chętni rozrywki czy rywalizacji sportowej - a także organizacje studenckie potrzebujące miejsca do organizacji spotkań i wydarzeń. Poza tym warto również wspomnieć, iż projekt nie ingeruje w żadnym stopniu w strukturę budowlaną, instalacyjna pomieszczenia, a zaproponowane elementy remontu nie będą oddziaływać w stopniu znaczącym w dotychczasową strukturę (cel 9). W projekcie wykorzystane zostaną elementy obecnego wyposażenia w tym m.in stoły, posiadane w domu studenckim gry. Nadmienić można także, że realizacja pozwoli stworzyć przestrzeń, którą wynająć na swoje wydarzenie mogą studenci, a korzystać z niej będą wszyscy bez względu na ich sytuację materialną - nie będą więc musieli szukać podobnego miejsca poza murami uczelni, narażając się na dodatkowe koszty - na jakie szczególnie osoby mieszkające w domach studenckich (ale i nie tylko) nie za bardzo mogą sobie pozwolić, co w obecnej sytuacji tworzy nierówności między nimi a ich rówieśnikami (cel 1 i 10).
Strategia PG:
1)"odpowiedzialność i wartości"
Wykreowanie przestrzeni poza wpływem na postawę odpowiedzialności za nią mieszkańców, studentów PG, gości, pozwoli im kreować nowe relacje, dzięki czemu będzie oddziaływać na realizację potrzeb: przynależności, uznania i samorealizacji wymienionych w piramidzie Abrahama Maslowa. Dotyczy to takich wartości jak: akceptacja, nowe przyjaźnie, znajomości, przyjemność, tolerancja.
2)zaangażowana społeczność PG,
Społeczność PG jest głównym elementem kształtującym tą przestrzeń i będącym za nią odpowiedzialnym jak wspomniano powyżej. Przygotowany projekt pozwala na dostosowanie i organizację wnętrza w zależności od potrzeb użytkowników, organizatorów wydarzeń. Społeczność, w tym mieszkańcy DS, będą również stanowili pomoc w realizacji projektu, jak miało miejsce w trakcie poprzedniego, wykonanego już w ubiegłym roku projektu ze środków BO w DS5.
3)"równość i różnorodność"
Realizacja projektu pozwoli na korzystanie z przestrzeni w równym stopniu przez użytkowników mających na celu wypoczynek, naukę, rozrywkę. Różnorodność przestrzeni wynikająca z mnogości funkcji, które zostaną odnowione - pozwoli na organizację wielorakich wydarzeń przez studentów PG, w tym tych spoza akademika. Wymienić można organizację spotkań wrs, kół naukowych, organizację imprez, turniejów sportowych, wydarzeń akademickich, wspólnego gotowania oraz spożywania posiłków.
5)"działania dla społeczności spoza PG"
Ważnym aspektem realizowanego projektu jest fakt, iż nie jest on przeznaczony jedynie dla wąskiej grupy ludzi. Z przestrzeni korzystają zarówno mieszkańcy ds5, mieszkańcy innych akademików, przedstawiciele wrs-ów, członkowie Rady Osiedla PG, studenci PG oraz zaproszeni na wydarzenia goście. Jest więc to przestrzeń otwarta dla wszystkich, a jednoczenie posiada jak wcześniej napisano funkcję reprezentacyjną dla samego PG, jako swoistą wizytówka dla ludzi spoza uczelni, którzy przychodzą na imprezy itd.
6)"przyjazny kampus dla ludzi i środowiska"
Nowe wyposażenie pozwoli zwiększyć wygodę użytkowników przestrzeni (zgodnie z celem "Utworzenie stref relaksu zewnętrznych i wewnętrznych"). Stare krzesła zostaną zastąpione nowymi wygodniejszymi modelami. Dodatkowo pufy oraz kanapy pozwolą użytkownikom na poczucie, jakoby znajdowali się w prawdziwej sali telewizyjnej, w której będą mogli znaleźć oddech po całym dniu nauki, oglądając seans i pogłębiając relacje z innymi osobami. Montaż na ścianie dodatkowych paneli dźwiękochłonnych pozwoli ograniczyć wpływ powstającego w przestrzeni dźwięku na innych mieszkańców akademika, z kolei odmalowanie ścian skutkować będzie poprawą samopoczucia, ze względu na niedobór w pobliżu jasnych, ciepłych barw.
Cel główny:
Kreacja i nadanie nowych funkcji przestrzeni służącej organizacji wydarzeń dla studentów PG, gości oraz organizacji studenckich - przestrzeni, których na kampusie można odnotować niedobór.
Cel szczegółowe:
Wzrost jakości przestrzeni, zakup nowego wyposażenia spełniającego wymagania użytkowników, znalezienie odpowiedzi na potrzeby mieszkańców, zwiększenie ilości użytkowników, inkluzywność, wzrost komfortu życia mieszkańców ds5 i innych akademików, promocja PG i domów studenckich wśród zapraszanych na wydarzenia gości i nie tylko.
Uzasadnienie:
Sala TV ds5 jest jednym (lub jednym z nielicznych) podobnej wielkości pomieszczeniem, z którego mogą korzystać zarówno mieszkańcy wszystkich ds, w tym ds5, a także studenci PG, ich goście. Jest to przestrzeń o wielorakim przeznaczeniu - odbywają się tu wydarzenia wrs-ow, imprezy organizowane przez studentów a także wydarzenia sportowe, rywalizację, wspólne seanse telewizyjne. Klimat i forma przestrzeni jednoznacznie kłócą się jednak z jej dotychczasową funkcją, co stoi w sprzeczności ze słowami znanego amerykańskiego architekta Louisa Henry'ego Sullivana "form follows function" ("forma naśladuje funkcje"). Obecne wyposażenie jest albo przestarzałe (stoły do gier), niewygodne (krzesła), uniemożliwiające pełnienie wielu funkcji (tv) lub wybrakowane. W niektórych przypadkach stanowi nawet zagrożenie dla użytkowników (chyboczące oświetlenie) lub istnieje ryzyko ich dalszego zaniedbania - porozrzucane paletki, kije, gry, stoły. Wystrój pomieszczenia przypomina raczej salę szpitalna, niż miejsce przyjazne studentom - miejsce, które zaprosi ich do środka , w którym zapomną chociażby na chwilę o trudzie studenckiego życia - gdzie będą mogli zawrzeć nowe znajomości lub oddać się odpoczynkowi, bądź rywalizacji. Umożliwi to realizacja projektu - odnowienie ścian, wygłuszenie pomieszczenia, zakup nowych mebli, stołu bilardowego, tablicy do darta, puf, a także szaf na gry, kije i inny sprzęt wykorzystywany przez "młodych dorosłych", a odpowiednia kontrola pozwoli na jego długoterminowe zachowanie. W tym kluczowy będzie ponadto zakup wyposażenia np. ze skóry czy także farby o podwyższonej odporności na zabrudzenia.
Warto również zaznaczyć, iż ds5 jako akademik, który niedawno został poddany gruntownemu remontowi stanowi na chwilę obecną swoistą wizytówkę PG i CZ - jest miejscem do którego najczęściej wprowadzają się studenci zagraniczni oraz ci na wyjazdach Erasmus. Zdjęcia z sali imprez znalazły się także w materiałach tv reklamujących domy studenckie przed początkiem roku akademickiego (np w Wydarzeniach 24, TVP3), mimo jej obecnego stanu. Remont dużej sali w ds5 będzie stanowił więc swoiste dopełnienie wykonanej wtedy rewitalizacji, gdyż w jej trakcie nie poświęcono odpowiedniej uwagi pomieszczeniom wspólnym, z których najczęściej korzystają studenci, czyniąc je małowartościowymi, a przez to - zmuszając ich do poszukiwania podobnych przestrzeni poza murami uczelni, na co część z nich (m.in ci w słabszej sytuacji materialnej) nie mogą sobie pozwolić.
Doświadczenie przy realizacji projektów z BO:
Warto również wskazać, iż jest to drugi projekt, o którego realizację wnioskuje autor. Poprzedni jego projekt - doposażenie siłowni w ds5 odbił się pozytywnym echem wśród mieszkańców ds5, mieszkańców innych akademików, gości korzystających z przestrzeni na odpowiedzialność mieszkańców itd. Projekt wykonany był w rekordowym tempie 1,5 miesiąca od pierwszego spotkania, w tym kwestie organizacyjne, finansowe i remontowe przebiegły bez większych problemów. Pozytywne opinie o realizacji, recenzje otrzymano z CZ PG oraz od zastępcy kanclerza ds. Gospodarczych. Ilość użytkowników przestrzeni zwiększyła się dzięki wykonanym pracom z 30 do prawie 100 w skali roku. W swoich materiałach efekty realizacji pojawiły się również w telewizji. Zebrane doświadczenie, jak również zrozumienie aktualnych potrzeb, czego efekty opisane zostały powyżej, z pewnością są ważnym aspektem, jaki może zostać wykorzystany w kolejnych (w tym tej określonej w tym wniosku) realizacjach.
Ogólnodostępna i niedroga drukarnia formatów A4 oraz A3 dla Studentów PG
Status:
Niedopuszczony do głosowania
Koszt projektu:
5000 zł + miesięczny koszt utrzymania (~300 zł) zł
Cele Zrównoważonego Rozwoju, które spełnia zgłaszany projekt
- Cel 1: Wyeliminować ubóstwo we wszystkich jego formach na całym świecie
- Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
Wpisuje się w Strategię wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 2024-2030
Uzasadnienie: Projekt wspiera cele "Rozwinięcie kultury zaangażowania społecznego" oraz "Wspieranie kultury współpracy".
Projekt stanowi odpowiedź na problem kosztownych i częstych wydruków związanych ze studiami na Politechnice Gdańskiej, a w szczególności na Wydziale Architektury. Wydział nie oferuje wystarczających ilości drukarek dla studentów. Potrzebujemy miejsca, gdzie będziemy mogli wydrukować materiały potrzebne na zajęcia tanio i w elastycznych godzinach. Nasze potrzeby to: co najmniej dwie drukarki A4 (wydruk w kolorze i czarno-biały) oraz drukarka do formatów A3 (wydruk w kolorze i czarno-biały).
Drukarnia musiałaby być samoobsługowa i ogólnodostępna, najlepiej w godzinach np.: 7:00 - 17:00. Drukarki mogłyby stać w niewielkim pomieszczeniu lub w hallu. Jednorazowo w ciągu dnia wolontariusz/pracownik kontrolowałby stan pomieszczenia i wyposażenia. Utrzymanie drukarni sprowadzałoby się do: zakupu papieru (np. ekologicznego), zakupu tuszu, oraz okazjonalnej kontroli stanu technicznego urządzeń.
Finanse na utrzymanie projektu pozyskiwane mogą być za pośrednictwem symbolicznej opłaty za wydruki (uśredniony koszt 1 szt. papieru i tuszu), natomiast wciąż znacznie niższej niż cena komercyjnego wydruku w okolicznych drukarniach.
Realizacja projektu przyczyni się do poprawienia sytuacji materialnej studentów, których budżet regularnie uszczuplany jest przez koszty wydruków. Ponadto, podniesie się komfort pracy i nauki na Wydziale. Poprawi się dostępność do usług, z których studenci korzystają na co dzień.
Komentarz komisji
realizacja projektu generuje koszty wykraczające poza okres BO 2026
Jacht z napędem elektrycznym
Status:
Dopuszczony do głosowania
Koszt projektu:
140 000 zł
Cele Zrównoważonego Rozwoju, które spełnia zgłaszany projekt
- Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
- Cel 14: Chronić oceany, morza i zasoby morskie oraz wykorzystywać je w sposób zrównoważony
Wpisuje się w Strategię wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 2024-2030
Uzasadnienie: Cel 4: Projekt wspiera edukację praktyczną i rozwój nowoczesnych form nauczania. Jacht będzie wykorzystywany podczas zajęć, badań i projektów kół naukowych, umożliwiając studentom zdobywanie wiedzy poprzez doświadczenie. Inwestycja podniesie jakość kształcenia, łącząc teorię z praktyką i promując innowacyjne, ekologiczne technologie.
Cel 14: Projekt wspiera realizację celu poprzez wprowadzenie ekologicznego środka transportu wodnego. Jacht o napędzie elektrycznym nie emituje spalin ani hałasu i nie zanieczyszcza wód, co sprzyja ochronie środowiska naturalnego. Jednocześnie stanowi narzędzie dydaktyczne i badawcze, pozwalające studentom prowadzić pomiary, testy i obserwacje w sposób przyjazny dla przyrody. Projekt promuje ideę zrównoważonego rozwoju, edukację ekologiczną oraz wykorzystanie nowoczesnych technologii w ochronie zasobów wodnych.
Proponuję przeznaczenie środków z budżetu obywatelskiego na zakup jachtu – łodzi o napędzie elektrycznym. Taki nowoczesny i ekologiczny środek transportu wodnego mógłby trwale wzbogacić infrastrukturę naszej Uczelni. Udostępnienie jachtu społeczności akademickiej pozwoli na jego wykorzystanie w ramach zajęć praktycznych, badań naukowych oraz projektów realizowanych m.in. przez koła naukowe. Posiadanie własnej jednostki pływającej umożliwi uczelni jeszcze efektywniejsze wspieranie działalności takich organizacji, jak koła naukowe. Dzięki dostępowi do jachtu członkowie kół będą mogli prowadzić testy i obserwacje w warunkach naturalnych, rozwijając innowacyjne rozwiązania w dziedzinie technologii morskich. Jacht został zaprojektowany dla kilku osób, co czyni go doskonałym narzędziem nie tylko do badań zespołowych, ale także do organizacji wyjazdów integracyjnych, zajęć terenowych i wydarzeń promujących zrównoważony rozwój. Dodatkową zaletą jest możliwość transportowania jednostki na przyczepce, co pozwoli na jej łatwe przemieszczanie między portami lub akwenami w zależności od potrzeb dydaktycznych i badawczych. Dzięki temu jacht może być wykorzystywany w różnych lokalizacjach, także poza główną siedzibą uczelni. Zakup jachtu o napędzie elektrycznym jest inwestycją w nowoczesne, ekologiczne technologie, które ograniczają emisję spalin i hałasu, jednocześnie promując odnawialne źródła energii. Projekt wspiera cele związane z ochroną środowiska, rozwojem nauki oraz praktycznym kształceniem studentów. Kwota projektu obejmuje zakup jachtu wraz z pełnym osprzętem, silnikiem elektrycznym oraz zestawem baterii zasilających. Zdjęcia i dane techniczne pochodzą ze strony internetowej OLX.pl
Nauka blisko natury - odnowa bioróżnorodności parku akademickiego
Status:
Niedopuszczony do głosowania
Koszt projektu:
65 000zł zł
Cele Zrównoważonego Rozwoju, które spełnia zgłaszany projekt
- Cel 11: Uczynić miasta i osiedla ludzkie bezpiecznymi, stabilnymi, zrównoważonymi oraz sprzyjającymi włączeniu społecznemu
- Cel 13: Podjąć pilne działania w celu przeciwdziałania zmianom klimatu i ich skutkom
- Cel 15: Chronić, przywrócić oraz promować zrównoważone użytkowanie ekosystemów lądowych, zrównoważone gospodarowanie lasami, zwalczać pustynnienie, powstrzymywać i odwracać proces degradacji gleby oraz powstrzymać utratę różnorodności biologicznej
Wpisuje się w Strategię wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 2024-2030
Uzasadnienie: 1. Cel 11 - "Zrównoważone miasta i społeczności"
Projekt przyczynia się do tego celu poprzez:
Poprawę jakości życia na kampusie: Tworzy estetyczny i funkcjonalny teren zielony , który ma służyć jako atrakcyjne miejsce do relaksu, nauki i spotkań dla studentów, pracowników oraz mieszkańców.
Wzrost komfortu i zdrowia: Projektowane ogrody sensoryczne oraz ogólna poprawa estetyki kampusu mają przyczynić się do redukcji stresu i poprawy samopoczucia społeczności akademickiej.
Edukację ekologiczną: Przewidziano montaż tablic informacyjnych oraz punktów z kodami QR , które będą edukować mieszkańców i społeczność akademicką na temat bioróżnorodności i ekologii.
2. Cel 13 - "Działania w dziedzinie klimatu"
Inicjatywa wspiera działania proklimatyczne przez:
Przeciwdziałanie "miejskiej wyspie ciepła": Zastąpienie trawnika monokulturowego bioróżnorodną łąką kwietną i ogrodami przyczyni się do obniżenia lokalnej temperatury.
Poprawę retencji: Projekt zakłada poprawę retencji wody w obszarze, co jest kluczowe w adaptacji do zmian klimatu (np. gwałtownych opadów).
Redukcję zanieczyszczeń: W strefie przy alei Grunwaldzkiej planuje się wykorzystanie gatunków chłonących zanieczyszczenia, takich jak mchy i porosty.
Ekologiczne utrzymanie: Projekt zakłada ograniczenie podlewania (tylko w pierwszym roku) oraz wykorzystanie lokalnego kompostu.
3. Cel 15 - "Życie na lądzie"
Jest to główny filar projektu, realizowany poprzez:
Odbudowę bioróżnorodności: Głównym celem jest "odnowa bioróżnorodności parku akademickiego" i "znaczący wzrost bioróżnorodności w aglomeracji miejskiej".
Wsparcie dla lokalnej fauny: Projekt stawia duży nacisk na zasilenie terenu roślinami sprzyjającymi lokalnym owadom zapylającym i ptakom , m.in. przez tworzenie łąki kwietnej i montaż domków dla zapylaczy oraz karmników/poideł.
Zapewnienie pożywienia i schronienia: Dobór gatunków ma na celu zapewnienie "ciągłości pożytku" (pokarmu) od wiosny do jesieni oraz schronienia dla owadów i ptaków.
Głównym celem projektu jest stworzenie na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej estetycznego, funkcjonalnego i bioróżnorodnego terenu zielonego. Inicjatywa ta zakłada gruntowną przemianę obecnych przestrzeni, proponując odejście od dotychczasowych, monokulturowych trawników na rzecz wprowadzenia zróżnicowanych form ukwiecenia.
Działanie to ma realizować dwa równoległe założenia. Po pierwsze, celem jest podniesienie komfortu wypoczynku mieszkańców i studentów , tworząc atrakcyjne miejsce służące nie tylko relaksowi, ale także nauce i spotkaniom towarzyskim.
Po drugie, projekt ma na celu aktywne wsparcie lokalnej fauny. Szczególnie duży nacisk został postawiony na zasilenie terenu kampusu roślinami, które są przyjazne i niezbędne dla lokalnych owadów zapylających oraz ptaków.
Realizacja tych założeń wpisuje się jednocześnie w globalne trendy odpowiedzialności, gdyż projekt zakłada realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, w tym Celu 11 (Zrównoważone miasta i społeczności), Celu 13 (Działania w dziedzinie klimatu) oraz Celu 15 (Życie na lądzie) .
Komentarz komisji
brak zgody gestora terenu/budynku; zadanie będzie realizowane w ramach rewitalizacji terenu i opracowanej pod nadzorem konserwatora zabytków koncepcji
Chill & Skill. Wyposażenie strefy resetu i cichej nauki dla studentów.
Status:
Dopuszczony do głosowania
Koszt projektu:
74 984,89 zł zł
Cele Zrównoważonego Rozwoju, które spełnia zgłaszany projekt
- Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
- Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
- Cel 10: Zmniejszyć nierówności w krajach i między krajami
- Cel 11: Uczynić miasta i osiedla ludzkie bezpiecznymi, stabilnymi, zrównoważonymi oraz sprzyjającymi włączeniu społecznemu
Wpisuje się w Strategię wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 2024-2030
Uzasadnienie: Projekt realizuje cele strategiczne Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 2024–2030, w tym:
- Stworzenie kampusu przyjaznego dla ludzi i środowiska,
- Utworzenie stref relaksu zewnętrznych i wewnętrznych,
- Rozwinięcie kultury zaangażowania społecznego,
- Upowszechnienie narzędzi umożliwiających opracowanie i realizację pomysłów oddolnych – „od pomysłu do realizacji”.
Nasz projekt ma na celu stworzenie komfortowej strefy odpoczynku dla studentów na terenie wydziału Zarządzania i Ekonomii. Dodatkowo modernizacja sali 109 umożliwi sprawniejsze prowadzenie spotkań przez koła naukowe, organizacje studenckie i Wydziałową Radę Studentów oraz pracę nad projektami realizowanymi przez grupy studentów w ramach zajęć.
Ogólnodostępny aneks kuchenny w Gmachu Głównym PG
Status:
Przyjęto zgłoszenie
Cele Zrównoważonego Rozwoju, które spełnia zgłaszany projekt
- Cel 3: Zapewnić wszystkim ludziom w każdym wieku zdrowe życie oraz promować dobrobyt
- Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
Wpisuje się w Strategię wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 2024-2030
Celem projektu jest poprawa warunków nauki i odpoczynku studentów i studentek PG przez zorganizowanie na terenie Gmachu Głównego PG dostępnego dla studentów aneksu kuchennego z miejscami do spożywania ciepłych posiłków.
Problemem jest brak dostępu na terenie GG PG miejsc, gdzie samodzielnie i nieodpłatnie można przygotować ciepły napój czy pogrzać wcześniej przygotowany posiłek.
Projekt wynika z codziennych doświadczeń studentów i studentek PG. Został także potwierdzony badaniami przeprowadzonymi przez samych studentów w okresie od 5 do 13 listopada 2025 roku. Badania w formie sondażu prowadzone były wśród studentów przebywających na terenie Gmachu Głównego PG oraz uzupełnione ankietą online (z użyciem tego samego narzędzia badawczego). W badaniu wzięło udział 189 studentów i studentek PG. Pełny wynik badań przesłany w załączeniu do wniosku ( https://docs.google.com/document/d/1JrVHQN50WGZCDRrktAq3QGBtmZvS_y2QOpOzKq9SG2U/edit?usp=sharing). Wyniki badania pokazują, że potrzebę spożycia ciepłego posiłku codziennie lub kilka razy w tygodniu deklaruje 77% badanych osób. Ze stwierdzeniem, że na terenie GG PG powinno istnieć miejsce, w którym można bezpłatnie podgrzać posiłek lub przygotować ciepły napój zdecydowanie zgadza się 86%, a raczej zgadza się 11% ankietowanych osób studiujących na PG. Chęć korzystania z takiego miejsca deklarowało 85% respondentów (w tym 61% odpowiedziało zdecydowanie tak, a 24% raczej tak).
Projekt zakłada adaptację jednej z ogólnodostępnych przestrzeni w Gmachu Głównym PG na potrzeby aneksu kuchennego zaprojektowanego zgodnie z wymogami ustawy o dostępności. Oznacza to przystosowanie przestrzeni zgodnie z wymogami prawa oraz zakup wyposażania: blat/stół do przygotowania posiłków i napojów, stoliki i krzesła dla studentów, zlew z dostępem do bieżącej wody, kuchenka mikrofalowa, czajniki elektryczne, toster, ekspres do kawy, lodówka, ręczniki papierowe, kosze na śmieci, ew. dystrybutor z gorącą i zimną wodą, piekarnik, airfryer, zestaw naczyń i sztućców. Wyposażanie aneksu zostało wskazane przez studentów w ramach przeprowadzonych badań.
Projekt podniesienie jakość nauki studentom PG, przede wszystkim z wydziałów zlokalizowanych w Gmachu Głównym PG. Projekt jest ogólnodostępny, także dla osób z innych wydziałów. Przyczyni się także poprawy jakości odpoczynku, umożliwi spożywanie ciepłych posiłków bez konieczności opuszczania budynku, przełoży się także na oszczędności w budżetach studenckich (posiłki przynoszone do podgrzania przygotowane wcześniej przez samych studentów, niższe koszty niż zakup gotowych posiłków) oraz poprawy jakości posiłków (kontrola nad składnikami, ich składem i świeżością).
Komentarz komisji
1. brak zgody gestora terenu/budynku
2. projekt generuje koszty związane z utrzymaniem wykraczające poza BO 2026
ALPAKA – Akademickie Laboratorium Prac Abrazyjnych, Konstrukcyjnych i Adaptacyjnych
Status:
Dopuszczony do głosowania
Koszt projektu:
Kosztorys projektu obejmuje: 1. Zakup profesjonalnej pracowni w kontenerze, wyposażonej w certyfikowaną instalację wentylacyjno-filtracyjną. Koszt gotowych rozwiązań tego typu wynosi około: 130 000 PLN 2. Wykonanie centralnej instalacji pod i nadciśnieniowej: 23 600 PLN 3. Zakup wyposażenia technologicznego, w tym chłodni magazynowej, koców grzewczych: 10 500 PLN 4. Wyposażenie pracowni w niezbędne narzędzia, w tym mobilny zestaw profesjonalnych narzędzi do prac brudnych, stół roboczy: 14 400 PLN Całkowity koszt: 178 500 zł
Cele Zrównoważonego Rozwoju, które spełnia zgłaszany projekt
- Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
- Cel 8: Promować stabilny, zrównoważony i inkluzywny wzrost gospodarczy, pełne i produktywne zatrudnienie oraz godną pracę dla wszystkich ludzi
- Cel 9: Budować stabilną infrastrukturę, promować zrównoważone uprzemysłowienie oraz wspierać innowacyjność
- Cel 12: Zapewnić wzorce zrównoważonej konsumpcji i produkcji
Wpisuje się w Strategię wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 2024-2030
Uzasadnienie: Cel 2. Zaangażowana społeczność PG. Rozwinięcie kultury zaangażowania społecznego - Promowanie postaw i działań na rzecz CZR oraz SOU wśród wszystkich interesariuszy, Zwiększenie zaangażowania studentów w działaniach CZR/SOU poprzez promocję działań oddolnych.
Cel 6. Przyjazny kampus dla ludzi i środowiska. Stworzenie kampusu przyjaznego dla ludzi i środowiska - Utworzenie przestrzeni zewnętrznej do pracy dydaktycznej.
Studenckie koła naukowe PG biorą udział w szeregu zawodów, startując na pojazdach własnego projektu i wykonania i często odnosząc znaczące sukcesy w swoich dyscyplinach. Konkurencja, z którą się mierzymy często dysponuje znacznie większym budżetem na projekty, z kolei naszą przewagą są umiejętności i kreatywność. Te cechy pozwalają pokonać nam zrównać się z konkurencją i często walczyć o podium, rozsławiając przy tym dobre imię Uczelni.
Im wyżej w stawce, tym bardziej zaawansowane technologie wytwarzania trzeba stosować. Te z kolei często wymagają, aby warunki wytwarzania były bardzo restrykcyjne. Brakuje nam dobrego miejsca, w którym moglibyśmy prowadzić prace techniczne i badania w odpowiednich warunkach, dlatego właśnie powstał projekt ALPAKA – Akademickie Laboratorium Prac Abrazyjnych, Konstrukcyjnych i Adaptacyjnych – spełnia ono szereg wymagań technologicznych, dotyczących przede wszystkim: temperatury, wilgotności, zapylenia czy emisji substancji szkodliwych. Taki obiekt bezproblemowo pozwoliłby nam prowadzić prace brudne, będące ważnym elementem przygotowania do zawodów. Oprócz tego, moglibyśmy prowadzić badania komponentów w ekstremalnych warunkach, np. przy dużych różnicach temperatur oraz ciśnień. Pozwoliłoby nam to dopracować nasze konstrukcje i komponenty, nie tylko na potrzeby zawodów. Badania, innowacyjne rozwiązania - to przede wszystkim dla nich powstanie ALPAKA.
ALPAKA może służyć także do prowadzenia zajęć dydaktycznych.
Autonomiczne obserwatorium astronomiczne
Status:
Niedopuszczony do głosowania
Koszt projektu:
110 000 zł zł
Cele Zrównoważonego Rozwoju, które spełnia zgłaszany projekt
- Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
- Cel 8: Promować stabilny, zrównoważony i inkluzywny wzrost gospodarczy, pełne i produktywne zatrudnienie oraz godną pracę dla wszystkich ludzi
- Cel 9: Budować stabilną infrastrukturę, promować zrównoważone uprzemysłowienie oraz wspierać innowacyjność
Wpisuje się w Strategię wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 2024-2030
Projekt ma na celu stworzenie nowoczesnej przestrzeni edukacyjnej, która umożliwi studentom zdobywanie praktycznych doświadczeń w naukach ścisłych, technologii i inżynierii. Dzięki niemu młodzi ludzie będą mogli prowadzić samodzielne obserwacje astronomiczne, eksperymenty i projekty badawcze, rozwijając umiejętności analityczne, techniczne i twórcze.
Autonomiczne obserwatorium wspiera innowacyjność i rozwój kompetencji w obszarze STEM, przygotowując przyszłych specjalistów do pracy w nowoczesnym przemyśle i sektorze technologicznym. Projekt inspiruje do kreatywnego myślenia, promuje kulturę nauki i popularyzuje wiedzę astronomiczną wśród społeczności akademickiej i lokalnej.
Dzięki takiemu projektowi studenci zyskają realną szansę na rozwój zawodowy i naukowy, a społeczność akademicka zyska centrum innowacyjnej edukacji, które łączy teorię z praktyką, pobudza ciekawość i motywuje do aktywnego działania w dziedzinach nauki i technologii.
Komentarz komisji
brak zgody gestora terenu/budynku
Powszechne drukarki
Status:
Niedopuszczony do głosowania
Cele Zrównoważonego Rozwoju, które spełnia zgłaszany projekt
- Cel 1: Wyeliminować ubóstwo we wszystkich jego formach na całym świecie
- Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie
Wpisuje się w Strategię wdrażania Celów Zrównoważonego Rozwoju oraz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni na Politechnice Gdańskiej na lata 2024-2030
Jako studentka architektury często doświadczyłam drukowania projektów, plansz, map i arkuszy w drogich drukarniach. W zeszłym roku akademickim była możliwość drukowania arkuszy A4 w filii biblioteki, a kartek A3 w budynku ETI. W tym roku jednak zabrakło tej usługi w przystępnej dla studentów cenie. Zamiast uczelnianych drukarek pojawiła się drukarka firmy prywatnej, z której korzystanie jest dużo bardziej kosztowne. Utrudniło to pracę moją i moich kolegów i koleżanek. Inwestycje Politechniki powinny skupiać się nie tylko na nowych technologiach, ale również na codziennych potrzebach pracy i studiowania. Dlatego proponuję zakup drukarek A4 i A3 w kolorze do użytku studentów.
Komentarz komisji
realizacja projektu generuje koszty wykraczające poza okres BO 2026